• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid Skuldsanering

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
Hej

Vad gäller kring detta, hört massa olika från olika personer...

Jag fick beslut om skuldsanering igår och ser mig själv i Nr 3 (Nedan)

jag vet inte hur mycket jag får tillbaka , men iom att jag betalat väldigt mycket ränta förra året (2023) så räknar jag med att få tillbaka Ca. 50-70k

  1. Får du tillbaka på skatten när vi handlägger din ansökan, det vill säga efter att du har fått ett inledande beslut? Då kan vi bedöma att pengarna ska användas för att betala dina skulder. Vi fördelar i så fall pengarna i din betalningsplan.
  2. Får du tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft? Då går pengarna till att betala eventuella skulder till stat och kommun, till exempel för skatt, böter eller studieskulder.
  3. Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 953
Mottagna reaktioner
6 143
Poäng
3 907
Hej

Vad gäller kring detta, hört massa olika från olika personer...

Jag fick beslut om skuldsanering igår och ser mig själv i Nr 3 (Nedan)

jag vet inte hur mycket jag får tillbaka , men iom att jag betalat väldigt mycket ränta förra året (2023) så räknar jag med att få tillbaka Ca. 50-70k

  1. Får du tillbaka på skatten när vi handlägger din ansökan, det vill säga efter att du har fått ett inledande beslut? Då kan vi bedöma att pengarna ska användas för att betala dina skulder. Vi fördelar i så fall pengarna i din betalningsplan.
  2. Får du tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft? Då går pengarna till att betala eventuella skulder till stat och kommun, till exempel för skatt, böter eller studieskulder.
  3. Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.
En så pass hög skatteåterbäring bör absolut omprövas.

Under mina år med skuldsanering, så har jag som mest fått tillbaks 15tkr och som minst förra året 8tkr.
Rätt eller fel, men dessa belopp har jag inte begärt omprövning för…
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
En så pass hög skatteåterbäring bör absolut omprövas.

Under mina år med skuldsanering, så har jag som mest fått tillbaks 15tkr och som minst förra året 8tkr.
Rätt eller fel, men dessa belopp har jag inte begärt omprövning för…
och vart kan du hänvisa till att man ska ompröva Skatteåterbäring ?
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
såfort jag får veta summan jag kommer få tillbaka så kommer jag kontakta min Handläggare, vill ju inte kontakta hänläggaren för att jag "tror" (eller är iof hysat säker) att jag får tillbaka mycket...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 953
Mottagna reaktioner
6 143
Poäng
3 907
och vart kan du hänvisa till att man ska ompröva Skatteåterbäring ?
Det kan jag inte, mer än att jag har tidigare utläst att större engångsutbetalningar bör omprövas. Det bör komma ens borgenärer tillhanda... och varför inte liksom? Tycker Du inte själv att det finns ett värde i det?
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
går man in på Kronofogdens hemsida och slår upp skuldsanering - Återbäring får man upp det jag skickade ovan, tycker nedan är rätt tydligt..

Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.

sedan som jag skrev ovan kommer jag kontakta min handlägare när jag får veta.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 704
Poäng
1 177
såfort jag får veta summan jag kommer få tillbaka så kommer jag kontakta min Handläggare, vill ju inte kontakta hänläggaren för att jag "tror" (eller är iof hysat säker) att jag får tillbaka mycket...
Man ska alltid vara öppen med saker till sin handläggare, du kunde frågat vad du skulle göra om du får en större summa tillbaka och då fått ett svar.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
63
Poäng
196
går man in på Kronofogdens hemsida och slår upp skuldsanering - Återbäring får man upp det jag skickade ovan, tycker nedan är rätt tydligt..

Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.

sedan som jag skrev ovan kommer jag kontakta min handlägare när jag får veta.

Ja, du kommer att få skatteårerbäringen utbetald till dig. MEN då det är ett stort engångsbelopp bör du begära omprövning, annars kan någon av dina borgenärer göra det och då riskerar du att få din skuldsanering avbruten/förlängd.

P.S. Efter beviljad skuldsanering (laga kraft) har du inte längre någon handläggare
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp